Oma matka markkinoinnin harjoittelijana
Tulen tässä tekstissä käsittelemään omaa harjoittelijan roolia ja matkaa, mutta samalla antamaan mahdollisia neuvoja ja odotuksia markkinointiharjoittelijan matkasta. Miten voit parhaiten hyödyntää markkinointia ja tästä saatua kokemusta omalla uralla?
Pian loppuu oma harjoittelujakso Intensive Sales Partnersilla. Tuntuu kuin aika olisi juossut ja tammikuussa aloitetusta harjoittelusta on enää muutama päivä jäljellä. Näihin menneisiin päiviin on mahtunut paljon luovuutta vaativia tehtäviä, yhteistyötä muiden harjoittelijoiden ja työporukan kesken, työkoneella tekemistä, toimisto- sekä etätyötunteja.
Tervetuloa seuraamaan omaa matkaani markkinoinnin harjoittelijana!
Oma matka
Olen itse aina ollut kiinnostunut markkinoinnista, mutta ennen tätä harjoittelua minulla oli vain teoreettista tietämystä ja kokemusta. Olen omat opintoni kohdistanut markkinointiin ja nyt sain mahdollisuuden nähdä markkinointityötä käytännössä, josta olen ottanut kaiken irti. Opinnoissa keskityttiin muun muassa erilaisiin markkinoinnin työkaluihin, kuten analytiikkaohjelmistoihin ja sosiaalisen median hallintatyökaluihin. Näistä valmiiksi opituista työkaluista on ollut apua harjoittelussa.
Ensimmäiset päivät Intensivellä olivat jännittäviä, mutta koen että pääsin heti osaksi työtiimiä. Kahden muun harjoittelijan kanssa lähdimme keskittymään yrityksen markkinointiin ja tämän kehittämiseen. Harjoittelun aikana on ollut paljon itsenäistä työskentelyä, jossa olen päässyt kehittämään itseä ja omia taitoja. Mutta olemme samalla tehneet paljon ryhmässä, jonka takia tiimityöskentely muiden kanssa onnistuu mutkattomasti myös etätyöpäivinä.
Hieman yli kahden kuukauden mittainen harjoittelu on hyvin intensiivinen kokemus, joka sisältää käytännön oppeja, taitoja ja verkostoitumisen mahdollisuuden alalla. Meillä Intensivellä on päässyt tekemään juuri sitä, mistä itse on eniten kiinnostunut. Nyt harjoittelujakson lopussa tunnen oloni paljon itsevarmemmaksi markkinointialalla, joten koen tämän olevan vasta alku omalle matkalle markkinoinnin parissa.
Miksi juuri markkinointi?
Markkinointiharjoittelijan rooli on täynnä uusia mahdollisuuksia oppia ja kehittyä. On tärkeää olla avoin uudelle tiedolle ja valmis oppimaan sekä kyseenalaistamaan, jotta harjoittelusta saa kaiken irti. Markkinoinnissa pääset harjoittamaan omaa luovuutta, dataa ja analytiikkaa, verkostoitumista sekä vuorovaikutustaitoja.
Markkinointi harjoittelijana pääset työskentelemään erilaisten tehtävien parissa. Näihin voi muun muassa kuulua sisällöntuotantoa, sosiaalisen median hallintaa, markkinointikampanjoiden suunnittelua ja näiden tulosten sekä palautteiden analysointia. Markkinointi on hyvin luovaa työtä ja uudet ideat ja innovaatiot ovat avainasemassa. Jokainen uusi idea voi olla askel kohti menestystä!
Markkinointi perustuu myös dataan ja analytiikkaan, jolloin markkinointiharjoittelijana pääset käyttämään erilaisia työkaluja ja alustoja. Näiden avulla voit seurata kampanjoiden suoritusta, analysoida markkinointi dataa ja tehdä päätöksiä näiden pohjalta. Harjoittelijana sinulla on mahdollisuus luoda uusia suhteita ja verkostoitua markkinoinnin ammattilaisten kanssa. Kaiken kaikkiaan markkinointi harjoittelu tarjoaa mahdollisuuden oppia, kehittyä ja kasvaa markkinoinnin ammattilaiseksi. Jokainen projekti, haaste ja onnistuminen ovat askelia eteenpäin omalla uralla!
Tätä blogia oli kirjoittamassa kevään 2024 markkinoinnin harjoittelija Alexandra.
"Kiitos tästä mahdollisuudesta ja uusista kokemuksista. Haluan toivottaa kaikille oikein antoisaa tulevaa kevättä ja hyvää pääsiäistä!"